logo
dollar
euro

Сьогодні - яблучний Спас

19:11 20.10.2017 eye 604
Сьогодні - яблучний Спас

Повна назва свята - Преображення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа. В народі це торжество іменується також святом Спаса і відзначається воно щороку в один і той же день - 19 серпня (6-го за старим стилем).

Преображення Господнє досить докладно описано в Євангелії від Матвія в 17 розділі. Подія відбулася, коли Господь зі Своїми найближчими учнями зійшов на гору помолитися:

"А через шість день забирає Ісус Петра, і Якова, і Івана, брата його, та й веде їх осібно на гору високу. І Він перед ними преобразився: обличчя Його, як те сонце, засяяло, а одежа Його стала біла, як світло. І ось з'явились до них Мойсей та Ілля, і розмовляли з Ним. І озвався Петро та й сказав до Ісуса: "Господи, добре бути нам тут! Коли хочеш, поставлю отут три шатра: для Тебе одне, і одне для Мойсея, і одне для Іллі". Як він ще говорив, ось хмара ясна заслонила їх, і ось голос із хмари почувсь, що казав: "Це Син Мій Улюблений, що Його Я вподобав. Його слухайтеся!" А почувши, попадали учні долілиць і полякались сильно... А Ісус підійшов, доторкнувся до них і промовив: "Уставайте й не бійтесь!" Звівши ж очі свої, нікого вони не побачили, окрім Самого Ісуса. А коли з гори сходили, заповів їм Ісус і сказав: "Не кажіть нікому про цеє видіння, аж поки Син Людський із мертвих воскресне..."

З цього тексту ми бачимо, як Ісус Христос явив учням славу Свою. Для чого була явлена ця слава Господня? Якщо розглядати буквальний аспект події, то Спаситель учинив це для того, аби зміцнити віру апостолів, відвести їх від помислів земних. На той час учні Христові ще не усвідомлювали повністю ту велику місію, яка була покладена на їхнього Вчителя. Вони плекали надію на те, що Ісус Христос прийшов на землю, щоб стати царем, очолити національно-визвольний рух і, перемігши усіх ворогів Ізраїля, сісти на царський трон. Самі ж сподівалися зайняти високі посади при дворі нового Месії-царя.

Тоді учні ще не розуміли, що царство Його - не від світу цього. Не розуміли навіть і після того, як за шість днів до Свого преображення Він виказував їм, що мусить йти до Єрусалиму, і постраждати багато, і вбитому бути, і воскреснути. Таким чином, учні Христові, певною мірою, думали тоді ще не про Боже, але про людське.

"Ісус став виказувати Своїм учням, що Він мусить іти до Єрусалима, і постраждати багато від старших, і первосвящеників, і книжників, і вбитому бути, - і воскреснути третього дня. І, набік відвівши Його, Петро став Йому докоряти й казати: "Змилуйся, Господи, - такого Тобі хай не буде!" А Він обернувся й промовив Петрові: "Відступися від Мене, сатано, - ти спокуса Мені, бо думаєш не про Боже, а про людське!".

І от, щоб зміцнити їх, Господь преображається на горі. У момент преображення являються учням провідник закону Божого Мойсей, та пророк Ілля, що уособлюють собою "закон і пророки", тобто усі Писання Старого Завіту. Це вони свідчили про прихід на землю Бога "Слово" в подобі грішного тіла - Сина Божого во плоті. Це вони говорили про прихід Спасителя нашого, істинного Агнця непорочного, що візьме на себе гріх світу - правдивого Сяйва Отчого Єства, творця і виконавця Закону й Пророків.

Яке значення преображення Господнього для нас з вами? Все, що написано в Біблії - написане для нас, і є програмою розвитку всієї Церкви й кожного її члена зокрема. Христос - це "шлях, і правда, і життя". Він явив нам шлях правди - шлях смирення: покаяння, самозречення та любові, що веде до життя вічного. І на цьому шляху ми покликані преобразитися, як преобразився Господь! "Одежа" - праведність наша - має стати "біла, як світло".

"Обличчя" - воля наша - повинна "як те сонце засяяти" терпінням, любов'ю, миром, добротою, радістю духовною. "Світло праведних - весело світить", - читаємо у Приповістях Соломонових. "Путь праведних - ніби те світло ясне, що світить все більше та більш, аж до повного дня!". "І їй (жоні Агнця, тут - церкві Христовій) дано було зодягнутися в чистий та світлий вісон, бо вісон - то праведність святих", - сказано в книзі Об'явлення святого Івана Богослова.

Богослужіння свята Спаса має ту особливість, що після завершення літургії - благословляються й освячуються принесені віруючими до храму виноград та інші плоди дерев: яблука, груші, сливи тощо. Свято Преображення обрано для благословення плодів тому, що в Єрусалимі, звідки запозичено устав східної церкви, саме на ту пору дозрівав виноград, який, власне, і прийнято освячувати у цей день (виноград - символ церкви Христової, знак приношення Богу духовних плодів). Благословляючи принесені плоди, Церква також навіює думку про те, що в ній, як у суспільстві священному, усе - від людини й до рослини - повинно бути присвячене Богові, як Його творіння.


Наверхнаверх