logo
dollar
euro

Трійця Єдиносущна, Рівносильна і Безначальна

18:25 22.05.2017 eye 519
Трійця Єдиносущна, Рівносильна і Безначальна

23 червня - День Святої Трійці, П'ятидесятниця

Щорічно на десятий день після Вознесіння Господнього церква святкує Зішесття Святого Духа на апостолів. Свято називається також Днем Святої П'ятидесятниці або Трійцею.

П'ятидесятницею воно іменується тому, що ця подія сталася на п'ятдесятий день після воскресіння Христового - Пасхи. Як ми знаємо з Писання, упродовж сорока днів по воскресінню Господь Ісус Христос являвся учням Своїм і повчав їх. У самий же день вознесіння - дав наказ апостолам, щоб не відходили вони з Єрусалима, а чекали обітниці Божої, "що про неї, - казав, - ви чули від Мене. Іван бо водою хрестив, ви ж охрещені будете Духом Святим через кілька тих днів..." І тоді ж, на сороковий день, сталося славне вознесіння Господа на небо на очах усіх учнів Його.

Дотримуючись наказу Божого, апостоли залишилися в Єрусалимі в очікуванні даної їм обітниці. І ось настав десятий день після вознесіння. У євреїв тоді було велике свято П'ятидесятниці в пам'ять Синайського законодавства.

Усі апостоли з Богородицею та іншими учнями разом знаходилися в одній світлиці у Єрусалимі. Була третя година дня за єврейським ліком (за нашим - дев'ята година ранку). Євангеліст Лука у книзі "Діяння святих апостолів" так змальовує подальші події:

Раптом "...нагло зчинився шум із Неба, ніби буря раптово зірвалася і переповнила увесь той дім, де сиділи вони. І з'явилися їм язики поділені, немовби огненні, та й на кожному з них по одному осів. Усі ж вони сповнились Духом Святим і почали говорити іншими мовами, як їм Дух промовляти давав.

Перебували ж в Єрусалимі юдеї, люди побожні, від усякого народу під небом. А коли оцей гомін зчинився - зібралося безліч народу, та й дивувалися, бо кожен з них тут почув, що вони розмовляли їхньою власною мовою!.. Усі ж побентежилися та й дивувалися, та й казали один до одного: "Хіба ж не галілеяни всі ці, що говорять? Як же кожен з нас чує свою власну мову, що ми в ній народились?.. - усі чуємо ми, що говорять вони про великі діла Божі мовами нашими!"

І всі не виходили з дива, і безрадні були, і говорили один до одного: "Що ж то статися має?..".

Це був 34-й рік після різдва Христового. Таким був початок проповідування Євангелія і, фактично, початок діяльності новозавітної церкви Божої, - початок благовіствування через святих апостолів перше в Юдеї, а потім і в усьому світі.

Зішестя Святого Духа на апостолів відзначається як одне з дванадцяти найбільших церковних свят, і має назву також Дня Святої Трійці. Трійцею воно зветься тому, що саме в цей день відкрилася світові уся повнота дії Пресвятої Трійці, і люди навчились поклонятися й прославляти три особи (грецькою - "іпостасі") Єдиного Божества: Отця, Сина, Святого Духа. Бог Отець послав Сина на землю; Син явив нам шлях до Отця - дорогу смирення, настановив нас любити Бога і ближніх, постраждав на хресті за наші гріхи, воскрес і вознісся на небо, обіцяючи учням послати Духа Святого, Утішителя; і тепер Цей Утішитель зійшов на учнів, і наповнює засновану Христом Церкву.

У чому полягає духовна символіка дня П'ятидесятниці? Це зішесття має статися у серці кожного християнина як акт довершеності Божого спасіння.

У Пресвятій Трійці проявляється уся повнота благодаті Господньої, що подається людині через хрещення, тобто через повне занурення (церковнослов'янською "хрещення" - грецькою "баптисма" - українською "повне занурення") у слово, віру й благодать Божу в Ім'я Отця, Сина, Святого Духа.

Коли ми приймаємо Бога Господом (володарем, господарем) свого життя - повністю занурюємося у віру, що від слухання слова Божого, ставимо Отця Небесного на перше місце у своєму житті, цілковито покладаємося, віддаємося на волю Божу - то ми, таким чином, духовно хрестимось в Ім'я Отця. Але цього замало. Необхідно хреститись - інакше кажучи, повністю зануритись - і в Ім'я Сина, себто восиновити, реалізувати у своїй плоті, в своєму житті цю віру смиренну, що чинна любов'ю; принести конкретні плоди її, бо ж "віра без діл - мертва". І на завершення заповітне хрещення це має відбутися в Ім'я Духа Святого - як одухотворення віри, як занурення у благодать духовного містичного досвіду, як оспівування і розповсюдження її навколо себе.

У цьому суть явлення Трійці єдиносущної і нероздільної в людині: увірувати, втілити віру в своєму житті, і так здобути силу Духа Святого, духовну енергію Божу. І отримати таким чином життя вічне, прийшовши дорогою праведності до миру й радості у Дусі Святім, до небесного Божого царства, що постало воно в Силі. У цьому - духовна суть свята Трійці.

Перший день П'ятидесятниці, неділю, церква присвячує переважно на славу усієї Пресвятої Трійці, і цей день у народі називається Троїцьким Днем. Другий же, понеділок - на похвалу Духа Святого, від чого й зветься він Духовим Днем.

На свято прийнято прикрашати храми й власні домівки зеленню - ароматною лепехою, квітами, віттям дерев. Під час же богослужіння вірні стоять у церкві з квітами у руках, висловлюючи тим самим радість і вдячність Богові за духовне наше життя. Квіти та зелень - символ життя - є свідченням визнання та прославлення життєдайної сили Животворящого Духа.

Згідно з наукою про богослужіння, літургикою, свято П'ятидесятниці встановлене самими апостолами. Після зішестя Святого Духа вони щорічно відзначали його і заповідали згадувати усім християнам. Уже в Постановах Апостольських є пряма заповідь святкувати Святу П'ятидесятницю.


Наверхнаверх